4/5/09

ΝΕΡΟΜΥΛΟΣ


Δεν θέλω ή καλύτερα ίσως δεν μπορώ να βάλω άλλο τίτλο στην ανάρτηση αυτή, πέρα από τον κανονικό τίτλο του κομματιού που ακούμε εδώ. Αρχικά στις προθέσεις μου ήταν να υπάρχει και το (δανεικό μέσω youtube) βίντεο, αλλά τις τελευταίες μέρες έβλεπα να έχει προβλήματα.
Waterwheel λοιπόν.
Θα μπορούσα να σταματήσω εδώ και να μη γράψω τίποτε άλλο. Σε αυτή την περίπτωση όμως θα αδικούσα τις αναμνήσεις μου.
Από τον εξαιρετικό δίσκο του 1978 Batik με το φοβερό τρίο Ralph Towner (12χορδη και κλασική κιθάρα, πιάνο), Eddie Gomez (μπάσο), Jack DeJohnette (ντραμς), ένας παραγωγός του τρίτου προγράμματος -που αυτή τη στιγμή μου διαφεύγει το όνομά του- διάλεξε για μια εκπομπή του, το καταπληκτικό αυτό κομμάτι (ανάμεσα σε αρκετά άλλα πολύ ωραία).
Θάταν 1979? Μάλλον, μια και στο εσώφυλλο του δίσκου έχω γράψει "Αθήνα 1980". Σε μια επίσκεψη που μου έφερε μεταξύ των άλλων και έναν από τους πρώτους δίσκους των Oregon, την παρέα του Τάουνερ. Θυμάμαι πως το Friends - αυτός ήταν ο δίσκος των Όρεγκον- αγοράστηκε εξ αιτίας της παρουσίας του Τάουνερ και της εντύπωσης που μου είχε κάνει αυτό, το ένα και μοναδικό κομμάτι που είχα ακούσει σε εκείνη την εκπομπή. Μάλιστα, η ίδια εκπομπή είχε επαναληφθεί 3 ή 4 φορές μέσα σε 1 χρόνο και έτσι κατάφερα να σιγουρέψω τον τίτλο. Ο εκφωνητής - παραγωγός διάβαζε τους τίτλους των κομματιών με τη λήξη της εκπομπής, έτσι προσπαθούσα να αντιστοιχήσω τα κομμάτια.
Mια συναρπαστική εποχή, αυτή της αναζήτησης - σε μουσικό επίπεδο ακόμη πιο έντονη- και θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου που έζησα αυτά τα πράγματα ΤΟΤΕ και όχι τώρα, μια και το δέσιμό μου με αυτά τα έργα δεν ξέρω αν θα ήταν το ίδιο. Το τώρα, με την αφθονία και την πληθώρα που προσφέρει, αλλά κυρίως με την ευκολία "απόκτησης" του οποιουδήποτε μουσικού έργου, δεν σου αφήνει και πολλά περιθώρια να αγαπήσεις (εντάξει, βαριά κουβέντα), έστω να "εμπεδώσεις" (τώρα είσαι πιο προσγειωμένος, αλλά ποτέ δεν σου άρεσε αυτό, έ?) κάτι που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να σου αλλάξει τη ζωή (κι αυτή μεγάλη κουβέντα, αλλά εδώ δεν υποχωρώ).
Ένα κομμάτι που ξεκινάει με την κιθάρα να παίζει δειλά δειλά κάτι σαν χτυποκάρδι, σχεδόν αμέσως μπαίνουν τα ντραμς και το δοξάρι αρχίζει να γρατσουνάει τις χορδές του όρθιου μπάσου και που όσο περνάει η ώρα γίνεται πιο έντονο, μέχρι.. μέχρι που ξεφεύγει τελείως. Και ξανά πάλι από την αρχή..
Σαν ένα ερωτικό αγκάλιασμα δυο απεγνωσμένων εραστών σε μια προσπάθεια να κερδίσουν μέσα σε ελάχιστο χρόνο (μιας νύχτας? ενός ονείρου? μιας επιθυμίας?) ότι μπορούν από αυτή τη ζωή.
Και μετά το μπάσο.. Σολάρει θρηνητικά σαν να εκλιπαρεί για περισσότερο χρόνο. Και απο κοντά η κιθάρα, με κόλπα σπανιόλικα και ο ΝτεΖονετ αμείλικτος στα ντραμς, άλλοτε να δίνει και άλλοτε να παίρνει ρυθμό, ρυθμούς, σε ένα απίστευτο χορό..
Και οι εραστές μας, ξανά και ξανά, αλλάζουν πλευρό - όχι αυτό το σημείο δεν το φίλησα, πως μου ξέφυγε, ας γίνω λοιπόν ένα σκουλαρικάκι στ΄αυτί της, μα τι μάτια είναι αυτά - δεν τα χορταίνω.. κάτσε να πάρουμε μια ανάσα...
Και να συνεχίσουμε να ονειρευόμαστε. Kαι ίσως είναι καλύτερα που εδώ απλώς ακούμε το κομμάτι, όπως τότε που το άκουγα απο το μικρό ραδιόφωνο και το δωμάτιο απο το ισόγειο που ήταν, βρισκόταν ξαφνικά στα σύννεφα...



Είναι άραγε απλά ένα κομμάτι?
Όχι.
Υδρόμυλος... Ένα από τα πλέον αρχαία μέσα μετατροπής της δυναμικής ενέργειας σε κινητική και από εκεί σε ότι θες (Σε ότι θες, ε? Θα τη δεχόσουν αυτή την απάντηση κύριε καθηγητή? Φυσικά)
Ο δικός μας υδρόμυλος πάντως, αυτός του φανταστικού αυτού άλμπουμ, λειτουργεί άψογα ακόμη και μετατρέπει συνεχώς, χρόνια τώρα, την επιθυμία σε ποίηση χωρίς λέξεις και τη νοσταλγία σε βουβή μουσική.

Θεωρώ υποχρέωσή μου να αφιερώσω αυτή την ανάρτηση στη μνήμη (τι κρίμα!) ενός ανθρώπου που δεν γνώρισα ποτέ μου, αλλά που μου χάριζε ανεκτίμητα αγαθά μέσα από τις υπέροχες (τι φτωχή λέξη!) εκπομπές της. Διατηρώ μάλιστα μια επιφύλαξη πως ήταν και η δημιουργός της συγκεκριμένης εκπομπής. Καθόλου απίθανο.


*Στη μνήμη της Ρηνιώς Παπανικόλα (1936-2001)*


...και φυσικά είναι εμφανές πως τον τελευταίο καιρό είμαι στον "κόσμο" μου παντελώς..

7 σχόλια:

QwfwqN είπε...

Καλά κάνεις και δεν υποχωρείς σε εκείνη τη φρασούλα -όντως μπορεί να την αλλάξει!

Sotiris είπε...

..δεν είναι ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ το κομμάτι???

Lapsus digiti είπε...

Το τώρα με την αφθονία που σου προσφέρει δε σου αφήνει περιθώρια να αγαπήσεις τη μουσική, που πραγματικά αξίζει ν' αγαπήσεις! Κι αν δεν ξενυχτήσεις μαζί της, αν δεν προσφέρεις αφειδώς το χρόνο σου για να την ακούς, αν δεν την αναζητήσεις, εκείνη δε θα σου παραδοθεί...Μας έχει συμβεί κάποιες φορές να ψάχνουμε λυσσαλέα κάποιο κομμάτι που ακούσαμε στο ραδιόφωνο και να το βρίσκουμε μπροστά μας, όταν πια έχουμε χάσει τις ελπίδες μας και ψάχνουμε κάτι άλλο! Η μουσική μας κάνει να χάνουμε τον ύπνο μας. Μπορεί να περάσουμε βδομάδες ν' ακούμε ένα δισκάκι. Το repeat παίρνει φωτιά (επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως)! Γι' αυτό δε θα σας αφιερώσουμε ένα κομμάτι απ' το "Sargasso Sea" με τους Abercrombie και Towner, (που σίγουρα θα έχετε στη δισκοθήκη σας), αλλά ένα εμπρηστικό κομμάτι από ένα δίσκο, που μας έκανε τη ζωή ομορφότερη: Eleven Wives απ΄το δισκάκι του Avishai Cohen trio "Gently Disturbed" (για να το αποκτήσουμε επιστρατεύσαμε φίλη στην Αγγλία)!

www.youtube.com/watch?v=wQ2UnOVRFgE

Υ.Γ. Η μουσική, τα βιβλία και οι ταινίες μας αλλάζουν τη ζωή!

Προς επίρρωσιν του ανωτέρω ισχυρισμού ένα απόσπασμα απ' τον "Kύριο Αρκάντιν" του Γουέλς, που ξαναβλέπαμε χθες. Λέει περίπου:

«Ονειρεύτηκα πως ήμουν σ’ ένα νεκροταφείο και διάβαζα τις ταφόπλακες: 1843-1849, 1900-1917, 1915-1922 –παντού έτσι… Βρήκα τον επιστάτη του νεκροταφείου και τον ρώτησα, γιατί σ’ αυτή την πόλη όλοι πέθαιναν παιδιά κι εκείνος μου απάντησε: «Εμείς δε σημειώνουμε στις ταφόπλακες τις ημερομηνίες γέννησης και θανάτου, αλλά τα χρόνια που κάποιος είχε έναν φίλο…».

Χαίρετε!

QwfwqN είπε...

@ Σωτήρη: βεβαίως!
@ Lapsus digiti: πάντως, και σήμερα, όρεξη να 'χουμε, υπάρχουν άπειρες ευκαιρίες για ψάξιμο.
ΥΓ Υπέροχη η αναφορά στον Orson Welles, κάποιον που ανεπιφύλακτα τοποθετώ σε αυτούς που αλλάζουν ζωές και οπτικές (ζωής)!

Ανώνυμος είπε...

are you sure that eleven wives make life more beautiful?

Ah'med el Qalyubi

Lapsus digiti είπε...

@ Ανώνυμος: Για μουσική μιλούσαμε, Αχμέντ. Για τα υπόλοιπα εσείς ξέρετε καλύτερα...

Sotiris είπε...

Συγγνώμη που τοσες μέρες ειμαι βουβός, αλλά είμαι -ακόμη- στη Φλώρινα για ενα συνέδριο διδακτικής. Απο Τρίτη που επιστρέφω στη βαση μου, θα ειμαι πιο "ομιλητικός".
Ναστε καλά και πάντα φρέσκοι σαν το φανταστικό νερό που έχει εδώ!!
Σωτ

 

Free Blog Counter
Poker Blog