10/7/09

ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ (ΑΔΙΚΑ) ΓΙΑ ΕΝΑ ΧΑΛΙ ΤΟΙΧΟΥ


Ένα απο τα συγκροτήματα που λάτρεψα στην κυριολεξία απο την στιγμή που το βινύλιο με τη βελόνα του πικάπ επάνω του πήρε τις πρώτες στροφές στο πλατώ, ήταν οι Moffs. Ιδρυτική φιγούρα ο Τom Kazas - ελληνικής καταγωγής- φοβερός μουσικός και εξαίρετος άνθρωπος. Περισσοτερα θα μπορούσε να μας πει ο Σπύρος Χυτήρης, μια και τον είχε γνωρίσει και του είχε πάρει συνέντευξη όταν είχε έρθει στην Ελλάδα. Ο Σπύρος, φοβερό ταλέντο στο ψυχεδελικό σκίτσο, είχε φτιάξει σε στυλ κόμικ την ιστορία του Another Day in the Sun. O Kάζας, μόλις του το είπε ο Σπύρος... μουρλάθηκε! Ήθελε πάση θυσία να το δει.. Ο καλός μου συμμαθητής, μέσα στις (πολλές) υποχρεώσεις της τότε εποχής, το ...ξέχασε!
Δεν είμαι σίγουρος πως και πότε ακριβώς πήρα το αριστούργημα που λέγεται Labyrinth (1988). Θα ήταν 1989; 1990; Το είχα αγοράσει απο το RU ή μου το είχε φέρει ο Σπύρος;Έχουν περάσει ανελέητα τα χρόνια. Όμως..
Όμως, οι Λαβύρινθοι είναι χώροι που είναι φτιαγμένοι για να χάνεσαι κα σε εναν απο τους τοίχους του αυτού του λαβύρινθου είναι το Tapestry. Αυτό το απίστευτο - το μοναδικό - το ατελείωτο - το βάλτε το όταν θα πεθαίνω- κομμάτι. Και δεν είναι μόνο η μουσική.. Ειναι και οι στίχοι.



Tapestry

Feel - the sun-drenched silent night
Weave - your life-long Tapestry

Rise - as the threads are paths for you
Move - in a ritual dance of life

Come - as the lotus spreads itself
Watch - as the pattern makes itself

Lie - as the final seeds are sown
Die - as the final stitch is sewn


Θυμάμαι, όταν πήγαινα -μικρός- στο σπίτι των παππούδων μου (των γονιών του πατέρα μου), ένα αρκετά παλιό χαλί τοίχου, μπάντα, όπως τη λέει η μητέρα μου. Ήταν στον τοίχο δίπλα απο το κρεββάτι και απεικόνιζε σκηνές με κάποια όαση ίσως, καμήλες, φοίνικες, τέτοια πράγματα. Παρά τη φθορά του χρόνου μπορούσε να διαπιστώσει κανείς πως ήταν εξαιρετικά κεντημένο. Κάποια απλά τέτοια πράγματα είχε σώσει η γιαγιά μου, όπως κάποια πιάτα (πολύ καλής ποιότητας) και κάποια ποτηράκια της ρακής. Αναμνήσεις μιας άλλης, παλιότερης ζωής που είχε χαραχθεί στην ψυχή της, όχι όμως με την ψευδαίσθηση μιας μετεμψύχωσης, αλλά με έντονα σημάδια, όπως αυτά που αφήνει ο καλλιτεχνης πάνω σε ένα τέτοιο, ανατολίτικο χαλί, αλλάζοντας ανάλογα με το σχέδιο που έχει στο μυαλό του τα χρώματα των κλωστών.
Ακόμη, θυμάμαι πως τα καλοκαίρια που με έστελναν οι γονείς μου εκεί στα παππούδια, δεν γνώριζα αυτό που μου είναι πολύ οικείο πλέον: την αυπνία. Αρκούσε να χαζέψω λίγο στο χαλάκι και ...σαν να σηκωνόταν άμμος απο το τοπίο που απεικονίζονταν, σιγά σιγά τα μάτια μου έκλειναν και κοιμόμουν ήσυχος και πιθανόν ευτυχισμένος.
Ακόμη και τη χρονιά που η γιαγιά μου ήταν στα τελευταία της στο νοσοκομείο, είχα δει το χαλί εκεί, στον τοίχο. Πάντα το ίδιο φθαρμένο και πάντα το ίδιο ζωντανό..
Βέβαια, ήδη είχα διαπιστώσει αρκετές απουσίες απο το σπίτι. Κάποια έπιπλα, ενα παλιό ψυγείο (απο αυτά που παίρνανε πάγο, καμάρι του παππού μου όσο ζούσε - αλλά δυστυχώς και φετίχ των κυνηγών παλαιών αντικειμένων), όλα τα τραπεζομάντηλα και τα σεμέν, την κρεμαστή ψωμιέρα.. Και ακόμη, τη μεγάλη μου αδυναμία (και του πατέρα μου): το παλιό ραδιόφωνο...
Όμως, το χαλί εκεί. Σταθερό. Ίσως και να μην το είχαν προσέξει οι ..όσοι τέλος πάντων είχαν τη δυνατότητα να μπανοβγαίνουν στο σπίτι με το πρόσχημα πως φροντίζουν την κυρά Ευδοκία, πέρα απο τους λίγους, ελάχιστους αγνούς ανθρώπους που πραγματικά της στάθηκαν.
Εκείνο το βράδι που βρέθηκα στα Τρίκαλα, πήγα για ύπνο στους άλλους μου παππούδες (συγχωρεμένους πιά), τη γλυκιά μου γιαγια Σπυριδούλα και τον αξέχαστό μου παππού Βαγγέλη. Δεν μου πήγαινε να κοιμηθώ στο άδειο σπίτι. Πιθανόν αυτό να ήταν και μια λάθος κίνηση.
Φυσικά, και η γάτα της εκεί ήταν, άρα μπορώ να πω πως θα είχα καλή παρέα, αλλά και πάλι αν μάθαινε πως την είχα βάλει μέσα στο σπίτι (κάτι που απαγόρευε αυστηρά) θα στενοχωριόταν (που λέει ο λόγος). Η γάτα παρεπιπτόντως, δεν της κράτησε ποτέ κακία και όσοι βρέθηκαν στην κηδεία ακόμη βουρκώνουν όταν θυμούνται πως ξαφνικά εμφανίστηκε απο τον κήπο και προχωρούσε μπρος απο την πομπή ως το νεκροταφείο...
Όταν αποφάσισε ο πατερας μου να νοικιάσει το σπίτι, πήγε να πάρει τα πράγματα που είχαν απομείνει. Μια φορητή τηλεόραση - ασπρόμαυρη (την εποχή της έγχρωμης tv ποιος θα νοιαζόταν γι αυτήν;) και μια ξύλινη βαλίτσα (προπολεμική του παππού, με ενα θησαυρό μέσα)..

Όμως το χαλί, ΠΟΥΘΕΝΑ. Ξέρω πως κάποιος τελικά το εντόπισε. Ίσως το είχε σταμπάρει απο πιο παλιά και απλά περίμενε την ευκαιρία. Και ο θησαυρός (που είπα πριν) στην βαλίτσα γλύτωσε γιατι δεν ήταν φυσικά χρήματα ή ..λίρες, αλλά ΒΙΒΛΙΑ. Εεε.. το χαλί έχει άλλη "γοητεία" βλέπεις.

Αλλά μια και λατρεύω τα παραμύθια της ζωής, προτιμώ να πιστεύω -εγκλωβισμένος σε έναν αφελή συναισθηματισμό- πως το χαλί τύλιξε τη γιαγιά μου για το ταξίδι της και χάθηκε μαζί της, λες και τελικά αυτό το χαλί, αυτό το άλλοτε κομψοτέχνημα, δεν ήταν τίποτε άλλο απο την ίδια τη ζωή...

6 σχόλια:

QwfwqN είπε...

Εμένα, πάλι, μου αρέσει να διαβάζω αυτές τις ιστορίες (σου) -δεν έχω να "σχολιάσω" κάτι, απλώς χαιρετώ για να σου πω ότι παρακολουθώ τα μικρά σου χαλιά...

Sotiris είπε...

Ανταποδίδω τον χαιρετισμό (θερμά!). Δεν είναι τίποτ' άλλο απο απλές ανθρώπινες ιστορίες σαν αυτές που κουβαλάνε τόσοι και τόσοι άνθρωποι γύρω μας. Κι εγώ, σαν ένα παιδάκι που το βάζουν να πει κάποιο ποίημα (τι θυμήθηκα τωρα!!) απλά τις "κοινοποιώ".
Έχεις μέρες πάντως να βάλεις κάποια ανάρτηση Λάμπρο. Έμεινε στην "ασπρόμαυρη ερωτική τζαζ" η σειρά των αναρτήσεών σου. Ούτως ή άλλως, αξεπέραστο θέμα και + τοις άλλοις ευκαιρία να ξανακούσω μερικά "ξεχασμένα" άλμπουμ!!

QwfwqN είπε...

Πέστο και έγινε!
(και άφησα ευχαριστήριο σχόλιο στην προηγούμενη εγγραφή)

Lapsus digiti είπε...

Θα σας πω την ιστορία και μιας δικής μου μπάντας. Όταν ήμουν μικρή, η μητέρα μου αγόρασε σ' εμένα και στον μεγαλύτερο αδερφό μου μπάντες, πού στόλισε στο δωμάτιό μας, δίπλα απ' τα κρεβάτια μας. Η μπάντα του αδερφού μου ήταν πολύ εντυπωσιακή, απεικόνιζε άλογα που έτρεχαν. Η δική μου είχε κυνηγετικό θέμα: ένα δάσος με ελάφια και κυνηγόσκυλα! Την αντιπάθησα τη δική μου μπάντα. Προτιμούσα του αδερφού μου, επειδή μου θύμιζε τα άλογα, που είχε ο παππούς μου στη Σαντορίνη και τα χρησιμοποιούσε για ανεβάζει τους τουρίστες απ' τον Γιαλό.
Την ίδια περίοδο η γιαγιά μου ανέβηκε λόγω προβλημάτων υγείας στην Αθήνα κι εγώ απολάμβανα τη συντροφιά της. Μου άρεσε πολύ να πλαγιάζω κοντά της. Κι επειδή ήταν φιλάσθενη και υπέφερε από αυπνίες με κρατούσε ξύπνια λέγοντάς μου ιστορίες. Ένα βράδυ της παραπονέθηκα για την μπάντα και για άλλα ανεπιθύμητα δώρα. Της είπα για τα κουζινικά που μου έπαιρναν, τα οποία χρησιμοποιούσα ως διαστημόπλοια ή καράβια για τα playobil (εκτός απ' τα ιπτάμενα χαλιά, υπάρχουν και τα ιπτάμενα φλιτζάνια!), για τις "Μικρές Kυρίες" και τους "Μικρούς Κυρίους" της Άλκοτ (διάβασα και του αδερφού μου από περιέργεια!) , που θα ήθελα να ήταν ένα ακόμη βιβλίο του Ιουλίου Βερν! Η γιαγιά μου γέλασε με την καρδιά της, και ο θυμός μου πέρασε! Μου εξήγησε πως η μπάντα η δική μου μπορεί να έκρυβε ένα μυστικό που έπρεπε ν' ανακαλύψω και να το διηγηθώ στα άλλα παιδάκια. Ήταν πανέξυπνη η γιαγιά.
Μεγάλωσα και τα βιβλία εξακολουθούσαν να είναι το ιπτάμενο χαλί μου. Κάποια στιγμή, φοιτήτρια πια, είχα ασχοληθεί με τις μεταφράσεις του αγαπημένου μου Γιώργου Ιωάννου πάνω στην Παλατινή Ανθολογία και, καθώς ξεφύλλιζα ένα αφιέρωμα των "Επτά ημερών" της Καθημερινής, σκόνταψα στο χαλάκι, του Ιωάννου. Ο τελευταίος είχε ακριβώς την ίδια μπάντα στην κρεβατοκάμαρά του! Μου το επιβεβαίωνε μια φωτογραφία. Και όχι μόνο αυτό, αλλά στην αλληλογραφία του με τον Χρήστο Σαμουηλίδη ανέφερε βιβλία, που είχε στο κομοδίνο του, όταν ήταν φοιτητής -βιβλία που είχα διαβάσει την ίδια ακριβώς περίοδο που ήμουν κι εγώ φοιτήτρια (τους Ταπεινούς και Καταφρονεμένους, Το δρόμο με τις φάμπρικες μέχρι και μια βιογραφία του Βαν Γκογκ του Στόουν! Πώς το έλεγε ο Ελυάρ "κι αν κάνεις ότι φεύγεις, νά: η θύρα βγάζει επάνω μου"! Η μπάντα, αυτό ήταν το μυστικό της, έβγαζε στον Ιωάννου.
Την μπάντα έχουν αντικαταστήσει φωτογραφίες αγαπημένων μου ανθρώπων. Ο τοίχος δίπλα στο κρεβάτι μου είναι γεμάτος από τέτοιες. Τα βράδια ο Ιωάννου μου χαμογελά σε μία από αυτές!

Δροσερούς χαιρετισμούς!

Υ.Γ.1 Μου αρέσουν οι φωτογραφίες της γιαγιάς Ευδοκίας και του παππού Σωτήρη και οι ιστορίες που τις συνοδεύουν!

Υ.Γ.2 Προς Qwfwqn: Χαίρομαι που σας άρεσαν οι μουσικές!
Υ.Γ. 3 Δεν ξέρω για εσάς, εγώ πάντως θα βάλω ν' ακούσω Αρλέτα, που, ως γνωστόν, ήταν αγαπημένη φίλη του Ιωάννου.

www.youtube.com/watch?v=weaI-H-iUuo&feature=PlayList&p=057D3BA8D645FA63&index=8

Sotiris είπε...

@lapsus digiti: Υπάρχουν πολλά γύρω μας που για αρκετά χρόνια, είτε βρίσκονται απλά στο πεδίο των αισθήσεών μας, χωρίς να τραβήξουν πραγματικά την προσοχή, είτε είναι απο αδιάφορα έως και αντιπαθητικά (βλέπε την μπάντα σου).
Κάποτε, μπορεί (με όλη την τραγικότητα που μεταφέρει αυτό το "μπορεί") αυτά τα πράγματα, να έρθουν ξαφνικά πολύ κοντά - και το εννοώ μεταφορικά - και να διαπιστώσει κανείς την πραγματική τους αξία. Που, ίσως, να είναι κατα πολύ μεγαλύτερη απ΄όσο θα μπορούσε (βλέπε παραπάνω) να είχε φανταστεί.
Είμαι βέβαιος πως κι άλλοι που επισκέπτονται το μπλογκ (εντάξει, αυτοί οι λίγοι - μα σταθεροί) θα είχαν αντίστοιχες μνήμες να αφηγηθούν. Αυτό όμως που μου αρέσει στα σχόλιά σου είναι η διάνθισή τους με μουσική, που συν-κινεί. Σαν μια κουβέντα μεταξύ φίλων.
Θα επανέλθω σύντομα!

QwfwqN είπε...

@ Lapsus digiti: Και η νέα μουσική σας πρόταση, εξαιρετική! Και κάτι παραπάνω, θα έλεγα...

 

Free Blog Counter
Poker Blog