5/6/09

ΤΡΕΙΣ ΚΑΦΕΔΕΣ (ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΑΚΟΜΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΡΟΜΟ)


Μια αρκετά "περίεργη" περίοδος στην συναρπαστική καριέρα του Bob Dylan ήταν αυτή στην οποία ενσωμάτωσε αρκετά φωνητικά στα τραγούδια του, λες και ήθελε να τους δώσει ενα θρησκευτικό χαρακτήρα. Ναι, ήταν λίγο πριν το τραγικό (απ' όλες τις απόψεις, αλλά κυρίως στιχουργικά) Saved, όταν κυκλοφόρησε το Desire (1976). Eμπορικό άλμπουμ- με την καλή ας πούμε έννοια του όρου- και με τραγούδια σε αρκετά υψηλό επίπεδο, μας συντρόφεψε στα φοιτητικά μας χρόνια κατα κόρον. Σίγουρα, δεν είχε τη θέση που είχαν άλλα αλμπουμ και άλλοι καλλιτέχνες και σαφώς πιο σίγουρα δεν είχε τη θέση ή την "αίγλη", αν προτιμάτε, στην καρδιά μας, των πρώτων έργων του κ.Τσίμερμαν. Ενας άλλος Dylan, που απείχε πολλά μίλια (για να χρησιμοποιήσω τις βρετανικές μονάδες μέτρησης) απο το Like a Rolling Stone ή το Mr Tambourine Man, ή, ή, ή.. αλλά παρ' όλα αυτά είχε την άνεση να δημιουργεί καινούργιους φίλους και θαυμαστές.
O Dylan... Ελπίζω κάποτε, σε μια άλλη πολιτισμική κατάσταση και ίσως σε μια άλλη κοινωνία, με σίγουρα διαφορετικές αρχές και αξίες απ' ότι αυτή που βιώνουμε τώρα και στην οποία καλώς ή κακώς λειτουργούμε καθημερινά, άλλος περισσότερο και άλλος λιγότερο, να διδάσκεται στο σχολείο το έργο του Ντύλαν, μαζί με το έργο του Αινστάιν και το έργο του Πικάσο και το έργο του Κουροσάβα και του Φελίνι. Με το έργο του Μπρίτεν, του Ταρκόφσκι, του Σκαλκώτα, του Θεοδωράκη, του Βίγια Λόμπος, όλων αυτων των μεγάλων του 20ου αιώνα. Φυσικά και αδικώ πολλόύς, μα πάρα πολλούς, αλλά αυτοί μου ήρθαν αυθόρμητα στο μυαλό. Αύριο, θα εχω κάποιους άλλους..
Το Desire, θυμάμαι, δεν το είχα αγοράσει κατα τη φοιτητική μου πενταετία 1978-1983. Ο λόγος, προφανής για τα δικά μου μέτρα, παράλογος για τη σύγχρονη εποχή: τον δίσκο τον είχε καλός και αγαπημένος φίλος (όσοι με παρακολουθείτε καιρό, φαντάζεστε και ποιος καλός φίλος ήταν, ε?), οπότε ήταν σαν να τον είχα εγώ. Άλλωστε, το Hurricane, το Sara και το τραγούδι της ανάρτησης ήταν τα must σε κάθε καθώς πρέπει μπαράκι της εποχής τότε.
Κάποια στιγμή, δεκαετία του '90, ανάμεσα σε νέα ακούσματα που με είχαν κερδίσει τότε και μετά απο ριζικές αλλαγές στη ζωή μου, βρέθηκα πάλι αντιμέτωπος με το δίσκο αυτό (nice price πια.. ενα είδος ...απόσυρσης) και για λόγους αποκλειστικά νοσταλγικούς και όχι συλλεκτικούς (έτσι πιστεύω) έδωσα το 500ρικο και αγόρασα το βινύλιο. Όλα ήρθαν ξανά πίσω, απο εκεί που τα είχα αφήσει. Αυτό που έλειπε βέβαια ήταν και το πιο σπουδαίο.. Οι άνθρωποι της τότε εποχής. Ήταν ενα στοιχείο που δεν μπορούσε να παραλειφθεί.
Αισθάνομαι περίεργα που το λέω, αλλά άκουγα αυτά τα 2-3 τραγούδια που μου άρεσαν απο παλιά και συνέχιζαν να μου αρέσουν και να μου προξενούν ρίγη συγκίνησης, μα τίποτε δεν έδενε με τα πρόσωπα, τις καταστάσεις ή τη ζωή μου. Σαν να μην έφτανε αυτό, ένα απο τα γατάκια μου (της καλής μου Σουζάνας - άλλη φορά θα γράψω γι αυτή την υπέροχη και αξέχαστη γατούλα) βάλθηκε να μαλώνει με το εξώφυλλο και να τροχίζει τα δοντάκια του σε αυτό.
Το βινύλιο χάρισε αυτά τα 2-3 τραγούδια σε μια ταπεινή κασέτα που μεταφέρθηκε στο αυτοκίνητο για να συντροφεύει τα μικρά ταξίδια μου. Το 2003, κατα την επιστροφή μου στα Γιάννενα (σαν φοιτητής εννοώ, μεταπτυχιακός μεν, αλλά φοιτητής - μου έβγαλαν και πάσο!), οι εικόνες επέστρεψαν. Το One more cup of Coffee βρήκε ξανά την παρέα του, που αυτή τη φορά ήταν οι ατέλειωτες στροφές του παλιου δρόμου Ηγουμενίτσας - Ιωαννίνων. Ας πούμε πως κάποιες φορές, αν ξεχνιόμουν, λειτουργούσε σαν ενα νοσταλγικο νήμα που με έφερνε πιο γρήγορα στα αγαπημένα μου Γιάννενα. Μου θύμιζε μάλιστα τα κυριακάτικα απογεύματα με τον ΠΑΣ του Λόκο, του Τσιτσε, του Γκλασμάνη, του Νιόνιου, του αδικοχαμένου Πρίσκα, του Λιάκου, του συμφοιτητή μου του Μάιπα, του Παπάζογλου, του Παπαγγέλη, του Σειταρίδη... Τι εποχές... Θυμάμαι, κάποιο απόγευμα, ειχα λίγο χρόνο να σταθώ πάνω απο τη Βροσίνα με συντροφιά αυτό το τραγούδι. Και είναι τόσο όμορφη μέσα στη θλίψη της η Ήπειρος..
Νασαι γεννημένος στην Κέρκυρα, ο πατέρας σου απο τα Γιάννενα και η μητέρα σου απο τα Τρίκαλα. Ευλογία απο τη μια, κατάρα απο την άλλη ίσως, μια και η ερώτηση "απο που είσαι?" πάντα προκαλούσε συζητήσεις... και καμιά φορά - όπως θα δούμε- προβλήματα.
Όμως έχω αφήσει αρκετή ώρα μόνο του τον Dylan. Ας δούμε, ή καλύτερα ας ακούσουμε τι έχει να μας πει και συνεχίζουμε..



One more cup of Coffee

Your breath is sweet
Your eyes are like two jewels in the sky.
Your back is straight, your hair is smooth
On the pillow where you lie.
But I don't sense affection
No gratitude or love
Your loyalty is not to me
But to the stars above.

One more cup of coffee for the road,
One more cup of coffee 'fore I go
To the valley below.

Your daddy he's an outlaw
And a wanderer by trade
He'll teach you how to pick and choose
And how to throw the blade.
He oversees his kingdom
So no stranger does intrude
His voice it trembles as he calls out
For another plate of food.

One more cup of coffee for the road,
One more cup of coffee 'fore I go
To the valley below.

Your sister sees the future
Like your mama and yourself.
You've never learned to read or write
There's no books upon your shelf.
And your pleasure knows no limits
Your voice is like a meadowlark
But your heart is like an ocean
Mysterious and dark.

One more cup of coffee for the road,
One more cup of coffee 'fore I go
To the valley below

Πήγα προχτές στα Γιάννενα, όπως είχα προαναγγείλει, όχι για δική μου δουλειά για το πανεπιστήμιο, αλλά για ιατρική επίσκεψη συγγενικού μου ανθρώπου. Πρέπει να πω εδω πως προσέχω πολύ, παρα πολύ που παρκάρω, τόσο για να μην εχω σκοτούρες με την τροχαια αλλά κυρίως να μην ενοχλώ κάποιον ή να μην κλείνω κάποιο πάρκινγκ ή κάποια διάβαση ΑΜΕΑ. Στην προέκταση της Χαρ. Τρικούπη, ώρα 16.00, βρίσκω χώρο, κοιτάω, όλα εντάξει. Επιστρέφω 18.30, βρίσκω κλήση απο τη δημοτική αστυνομία (κοπέλλα ήταν η υπάλληλος, δεν κρύβονται τα γυναικεία γράμματα), γιατί δεν είχα βάλει .. κάρτα στάθμευσης. Σωστά. Δεν έφτασα μέχρι το τέλος για να δω την πινακίδα. Αλλά, κανείς δεν είχε κάρτα. Μόνο 2 αυτοκίνητα σε ένα δρόμο 100 μέτρων. Βλέπεις, μόνο εγω είχα πινακίδες κερκυραικές. Με πιάσανε τα γέλια. Τελικά, η κουταμάρα όχι μόνο είναι αθάνατη, αλλά δεν γνωρίζει και σύνορα. Η κλήση έγραφε 18.41 (ήδη τότε ήμουν εκτός πόλης και αγόραζα γλυκά) και το αυτοκίνητό μου, απο μπεζ το είχε αναφέρει ως ..ασημί.
Το ποσό, αστείο, 10 ευρώ. Όσο κοστίζουν τρεις καφέδες - σε κυριλέ μαγαζί. Τα ταχυδρόμησα σήμερα. Μακάρι να κοστίζει πάντα τόσο η βλακεία. Ο Ντύλαν στην επιστροφή ήταν κι αυτός διαφορετικός, σαν να ντρεπότανε.. Τι να πει? Αυτός φταίει?
Α! Και η λίμνη: Πιο φωτεινή αλλά και πιο βρώμικη. Καθρέφτης των καιρών?

5 σχόλια:

QwfwqN είπε...

Απολαυστικό! (για το κείμενο μιλώ και το πώς περιγράφει πράγματα που όλοι μας, εντάξει, κάποιοι, έχουμε βιώσει έτσι ακριβώς).

Sotiris είπε...

Η "πλάκα" Λάμπρο, ειναι πως ο συγκεκριμένος δρόμος και η γύρω περιοχή, όντας στο κεντρο της πόλης, φιλοξενεί πάρα πολλά ιατρεία σπουδαίων γιατρών - η πλειοψηφία τους λειτουργεί στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο. Στατιστικά μιλώντας, τα αυτοκίνητα με πινακίδες μη-γιαννιωτικες, που συναντάει κανείς παρκαρισμένα στην περιοχή αυτή, αφορούν ανθρώπους που έρχονται αυθημερόν γι αυτό ακριβώς το σκοπό. Ναι, έχει και το πάρκινγκ στην πλατεία, αλλά δεν έχει εφευρεθεί ακόμη ο ανθρώπινος δυισμός, δηλ. ο μισός να συνοδεύει το προς εξέταση πρόσωπο και ο άλλος μισός να τρέξει εκεί να παρκάρει.
Τα γράμματα, όμως.. τα γράμματα, φίλε Λάμπρο, στην κλήση, έδειχναν άνθρωπο που σκεφτόνταν "τώρα θα δεις!"...
Ξέρεις τι λέμε εμείς που καταγόμαστε απο κει πάνω, σε αυτές τις περιπτώσεις - και όχι μόνο, ε?
Τη μαγική φράση "ασταδιάλα ρε μπανταλό"!!!

Ανώνυμος είπε...

Σώτο ευθύνεσαι που είναι τρεις το πρωι και εξακολουθώ να διαβάζω αυτά που λέτε "αναρτήσεις" και να ακούω τις αθλιότητες που εκθέτουν την ψυχή σου. Ένα μόνο έχω να πω. 'Οτι σε αυτό το -πως τα λέτε- μπλογκ ΤΙΠΟΤΕ δεν είναι άχρηστο. Μάλλον όλα είναι σημαντικά -οι λέξεις που χρησιμοποιώ είναι χαζές γιατί δεν εκπροσωπούν τίποτε από την ουσία, τουτέστιν την αποκάλυψη μιας ψυχής ευάλωτης από τις πληγές της γης, που σαν πυγολαμπίδα φωτίζει τη νύχτα με φως γλυκό espeaheat

Lapsus digiti είπε...

Την ιστορία των πρώτων φοιτητικών μου χρόνων τη λένε καλύτερα οι κασέτες μου! Λένε πως μια Πειραιώτισσα έκανε κολλητούς ένα κορίτσι απ' την Αθήνα κι ένα αγόρι απ' τα Γιάννενα, που άκουγαν Bob Dylan (και όχι μόνο)!
Κάθε μέρα στη σχολή κατέφθανα με το walkman και καθόμουν μόνη μου. Ώσπου το αγόρι με πλησίασε και με ρώτησε: Τί ακούς; (εκείνη την περίοδο είχα κολλήσει με το Requiem του Mozart, το Midday Prayers του Kancheli και το Fratres του Part!).
Λίγες μέρες μετά, το κορίτσι, φανατική μπομπντυλανική, μου χάρισε μια κασέτα και μου είπε: "όταν σε πρωτοείδαμε με τον Π., μας ήρθαν στο μυαλό τα στιχάκια του "your heart is like an ocean/ mysterious and dark".
Τον καιρό που οι άλλοι συμφοιτητές μας έκαναν τη ζωή ζωούλα, (ατάκα κλεμμένη απ' την ταινία "Απόντες" του Νίκου Γραμματικού), εμείς μεγαλώναμε τις νύχτες σε μια γκαρσονιέρα με μουσικές και βιβλία...Ακόμη κι άφραγκοι πηγαίναμε σ' ένα βιβλιοπωλείο για να δούμε την ιδιοκτήτρια που άκουγε τζαζ και να χαιδέψουμε τις ράχες των βιβλίων, κι ύστερα βούρ για το δισκάδικο -για να κοιτάξουμε με φθόνο όσους έφευγαν με γεμάτες σακούλες! Μετά κάναμε συμβούλιο για τις αγορές και τις απαραίτητες περικοπές (μάθαμε τι θα πει κοινοκτημοσύνη! Οι καθηγητές μας, μας αποκαλούσαν "γιάφκα"!) Το 2005, όλοι πήγαμε για δεύτερο πτυχίο, και οι δρόμοι μας χωρίστηκαν, ξέρω όμως ότι, όποτε αισθανόμαστε μόνοι, γυρνάμε και οι τρεις στις ίδιες κασέτες που φτιάξαμε μαζί: στο Mama, you 've been on my mind, Moonshiner, Wish you were here, expecting to fly, when i was young, phantasmagoria in two, sunday morning, after midnight, diamonds and rust, wild is the wind, blow wind blow, perfect day,harvest moon, you know who i am, lady be good, bye bye bird, teach me tonight, i just want to make love to you, don' t explain, so sad, we came along this road, bad liver and a broken heart κλπ...

Υ.Γ. 1 "Κι ύστερα, κάθε φορά που κάποιος μπαίνει στη ζωή σου/ είναι σαν να σου παίρνει μια ακόμα βελόνα γραμμοφώνου,/ ώσπου,/ τελικά,/ πρέπει να τραγουδήσεις μόνος σου.."
Τάσος Λειβαδίτης

Υ.Γ. 2 Μετά τον υπέροχο καφέ σας, λέω να πιω άλλο έναν black coffee απ' τα χεράκια της Ella Fitzgerald στην υγειά σας!

Sotiris είπε...

@ανώνυμο (Σπύρος Χυτήρης): Κάθε άνθρωπος συνήθως διαχέει το φως που παίρνει απο το περιβάλλον του, και κυρίως απο τους ΦΙΛΟΥΣ του. Και συ καλέ μου Σπύρο, απο την πρώτη γυμνασίου, 36 χρόνια τώρα, δεν κάνεις τιποτε άλλο απο το να μου θυμίζεις και να υμνείς το πρώτο πρώτο κιόλας κείμενο που μας δίδαξε ο ευγενικός κ.Κορρές ("Πιστεύω τω φίλω"). Να μη αισθανομαι τυχερός?
@ Lapsus digiti: Είναι χαρά μου - ανείπωτη - που αυτές οι μικρές και ταπεινές μου (πλην όμως αληθινές) ιστορίες με τις οποίες συνοδεύω αυτά τα τραγούδια, εχουν την ικανότητα (καλά το λέω?) να κάνουν ανθρώπους που δεν γνωρίζω, να γράφουν τόσα ωραία και σημαντικά λόγια.
Κάθε τραγούδι (ή έμμεσα ο καλιτέχνης) που αναφέρεις, έχει και για μένα τη δική του ιστορία...
Τελικά, κανείς δεν μπορεί να ζησει χωρίς τις αναμνήσεις του. Είτε καλές, είτε κακές..*
Προχωράμε λοιπόν!
(Και ..φαντάζομαι πως ο καφές της Έλλα θα είναι ξεχωριστός. Δεν κρύβονται οι αγάπες - αλλά κυρίως οι πληγές)
Νασαι καλά!!

*: πρέπει όμως να ακούσουμε και την άποψη των αναμνήσεων!

 

Free Blog Counter
Poker Blog